Tässä luvussa esitellään erilaisia sääntöjä ja sääntöyhdistelmiä, joilla saa aikaan kiinnostavia kuvioita. Ne ovat kuitenkin vain pieni raapaisu Soluautomaatti 4:n täydestä potentiaalista. Suurinta osaa säännöistä - puhumattakaan niiden yhdistelmistä - ei ole tutkittu. Leikkimällä vivuilla saatat hyvinkin löytää jotain, mikä on matematiikan huippututkimuksellekin uutta.
Tässä esimerkissä lähdetään satunnaisesta kentästä.
Seuraavassa kuvassa väritys on laitettu päälle.
Aluksi pitää saada näytölle yksi elävä solu, ei enempää eikä vähempää. Siihen on oma tekniikkansa. Värityksen kannattaa olla pois, jotta se olisi helpompaa.
Tässä vaiheessa soluautomaatti pysäytetään. Seuraavassa kuvassa väritys on laitettu päälle.
Aluksi täytyy saada soluautomaatin yhteen kohtaan hieman elämää. Tähän on useita tekniikoita. Eräs tapa on kasvattaa yhdestä pisteestä suurempaa muotoa B1 ja B2 -säännöillä ja lisätä siihen hieman kohinaa. Toinen tapa on hiivuttaa klassista life-peliä poistamalla S2 ja S3 sääntöjä vuorotellen, kunnes jäljellä on vain yksi alue.
Tässä vaiheessa soluautomaatti pysäytetään. Seuraavassa kuvassa väritys ja negatiivi on laitettu päälle.